TorinoFilmLab - Training, development, Funding

  Newsletter

SeriesLab Italia

main partner
Film Commission Torino Piemonte
with the support of
Rai Fiction Sky
funded by
Siae
sponsored by
Associazione Produttori Televisivi Anica
in collaboration with
100 Autori Scuola Holden Writers Guild Italia

SeriesLab Italia 2016

Until 2016 SeriesLab Italia was known as FictionLab - TV Series. Starting from 2017 the programme is called SeriesLab Italia to highlight its national dimension and the connection to its international counterpart SeriesLab. 


QUICK FACTS

TARGET PARTICIPANTS: 
FictionLab is addressed to adult professional and non-professional scriptwriters, living in Italy, or with Italian nationality living abroad, or with other foreign nationalities presenting their idea in group with at least one Italian author.

About FictionLab - TV Series
In order to increase its main goal of promoting Piedmont as an excellent location for film and TV productions, Film Commission Torino Piemonte, together with TorinoFilmLab, created a new exclusive Lab for fiction TV series writing: FictionLab. FictionLab is an annual programme aimed at developing innovative and high-profile TV series projects to be shot in Piedmont. A lab for creative ideas, where everyone can access and develop their own project, thanks to the support of professional tutors and high-level workshops. After the pilot edition in 2014, FCTP and TFL launched the second edition in 2015 open to international authors as well. This lab stands out for involving all the main players involved in TV fiction production: scriptwriters, producers and TV broadcaster.

FictionLab is funded by SIAE and realized with the support of Rai Fiction and Sky, sponsored by with APT - Associazione Produttori Televisivi and ANICA, and in partnership with 100autori, Scuola Holden e Writers Guild Italia.

Who can apply?
Each participant can submit only 1 project, individually or in group (each group can have a maximum of 3 members). All the concepts must be unpublished. Projects that have already been candidate for the first edition of FictionLab, cannot be presented again.

Candidates have to send a concept for a TV series (at least 8 episodes of 50' each one), without any genre, tone or content restriction.
 
Candidates have to fill the Application Form (Form di Adesione) and send it together with:

  • Concept Presentation (following the guidelines described in "Attachment A"
  • Copy of a valid ID
  • Possible integrative material: photos, videos and CV of the author (or authors).

Submitted materials must be in Italian.

Candidates can consider their application valid after receiving a confirmation email from the organization.

The participation in the lab is totally free: accommodation and subsistence are paid by FCTP; the participants only have to take charge of travel costs to reach Turin during the workshops.

Deadline for applications: September 30th, 2015

For more information, please contact: fictionlab@fctp.it

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FictionLab è un'iniziativa organizzata da Film Commission Torino Piemonte e TorinoFilmLab volta a sviluppare progetti di fiction televisiva di alto profilo sul territorio piemontese.

FictionLab si avvale del sostegno di SIAE e della collaborazione di Rai Fiction e Sky ed è organizzato con il supporto di APT Associazione Produttori Televisivi e ANICA, che assegneranno un loro Premio. FictionLab si avvale inoltre del patrocinio di 100autori, Scuola Holden e Writers Guild Italia.

Il programma annuale di formazione professionale è rivolto a sceneggiatori professionisti e non, di provenienza italiana e non, che abbiamo compiuto i diciotto anni di età e che vogliano presentare un soggetto di fiction per la televisione, secondo i criteri e le linee guida illustrate all'interno del bando disponibile in questa pagina.
I progetti selezionati per partecipare al laboratorio potranno beneficiare del tutoraggio costante di sceneggiatori professionisti e della partecipazione a 3 workshop ad alto contenuto formativo.

FictionLab si propone infine di essere fonte di dialogo tra i partecipanti e gli attori coinvolti nel processo di produzione di fiction italiana, ovvero i produttori e i broadcaster, organizzando momenti di dialogo e confronto in cui presentare i progetti sviluppati all'interno del percorso formativo.


Soggetti ammissibili
La partecipazione al concorso è aperta a sceneggiatori professionisti e non, che abbiano compiuto il diciottesimo anno di età al momento dell'invio della candidatura e residenti nel territorio italiano, o di nazionalità italiana pur residenti all'estero, o di nazionalità straniera che presentino la loro idea in gruppo con almeno un altro autore di nazionalità italiana.

Ogni partecipante può presentare massimo 1 progetto in lingua italiana, singolarmente o in gruppo (ogni gruppo può essere formato da un massimo di 3 coautori). Tutti i progetti devono essere inediti. I progetti già candidati per la prima edizione di FictionLab non possono essere rinviati.


Per candidarsi è necessario presentare un concept per una serialità di almeno 8 episodi da 50', senza vincoli di genere, tono e contenuto.

Gli autori che intendono candidarsi (singolarmente o in gruppo) dovranno compilare in tutte le sue parti il Form di Adesione disponibile online nella sezione qui a fianco e caricare nel form:

  • presentazione del concept (secondo le indicazioni fornite nell'Allegato A disponibile qui a lato)
  • la copia di un documento d'identità valido
  • eventuale materiale di supporto: foto, video e il curriculum vitae dell'autore (o degli autori) e filmografia laddove disponibile, il tutto di dimensioni non superiori a 10MB


Ogni documento deve essere caricato sul sito in formato word e totalmente anonimo, ovvero privo di qualsiasi riferimento agli autori, pena l'esclusione dalla selezione.

I candidati potranno considerare efficacemente pervenuta la loro domanda di iscrizione solo al ricevimento di una mail di conferma da parte dell’organizzazione.

Una volta inviata la candidatura, nessun materiale potrà essere modificato e rinviato.

Per richiedere informazioni ed eventuali chiarimenti è possibile scrivere a fictionlab@fctp.it

open

Workshops & on-line sessions

1st workshop: 12-15 March 2016, Rome
2nd workshop: 8-10 April, Turin
3rd workshop: 20-22 May, Rome